My «Daydreamer» project is about the phenomenon of imagery in art and our perception. I used digital code to create additional detailed figurative zoomorphic images based on my abstract paintings (where they initially did not exist). This utopian psychedelic playful gesture demonstrates the hidden patterns of our brain’s work. Usually, by reducing everything unnecessary in my non-objective painting, I do not intend to depict anything specific or imitate the surrounding world. However, the constant questions from viewers like ‘WHAT did you want to depict here?’ resonated with me on a deep level. Feedback from visitors to my exhibitions, friends, and random people about their imaginary visions of animals, people, and insects in non-objective works indicates the tendency of most people’s perception to seek recognizable images in each such painting, even if it is far from them. This is the scheme of work and perception of reality by the reptilian part of the brain, which has evolved for survival. In this project, I seem to trust the machine and the viewer to be my co-authors, ‘improving’ my works with the help of new technologies of the future.
Drawing Utopias, Iklectik Art Lab, London, 2016:
Мій проект «Daydreamer» – про феномен образу в мистецтві та наше сприйняття. Для створення додаткових деталізованих фігуративних зооморфних образів на основі моїх абстрактних картин (де відпочатку їх немає), я використовувала цифровий код. Це утопічний психоделічний грайливий жест, який демонструє приховані шаблони роботи нашого мозку.
Зазвичай, редукуючи все непотрібне у своєму безпредметному живописі, я не маю наміру зобразити щось конкретне, імітувати оточуючий світ. Але постійні запитання глядачів на кшталт “ЩО ви хотіли тут зобразити?” відгукувались мені на глибокому рівні. Зворотній зв’язок відвідувачів моїх виставок, друзів і випадкових людей про їх уявні бачення тварин, людей і комах у безспредментних роботах свідчать про схильність сприйняття більшості шукати впізнавані образи в кожній такій картині, навіть якщо вона далека від них. Це схема роботи і сприйняття дійсності нашої рептильної частини мозку, що еволюціно вибудовувалась задля виживання.
В цьому проєкті я ніби довіряю машині і глядачу бути моїми співавторами, “покращуючи” свої роботи за допомогою нових технологій майбутнього.
Посилання на теорію: https://www.facebook.com/notes/alena-kuznetsova-artist/ваш-мозг-и-искусство-уроки-нейробиолога-о-том-почему-абстрактное-искусство-так-у/593454107522620
Sci-Fi Art, Portal 11 Gallery, Kyiv, 2024: